Комунальний вищий навчальний заклад
«Херсонська
академія неперервної освіти»
Херсонської обласної ради
Кафедра теорії і методики викладання
природничо-математичних та технологічних дисциплін
Затверджую
Завідувач кафедри
______,Г.С. Юзбашева
"____"____________2015р
|
Використання мультимедійних технологій на уроках
інформатики
Реферат
Виконавець роботи:
слухач курсів підвищення кваліфікації вчителів
математики та інформатики
|
___________О.В. Зайвенко
Антонівська ЗОЩ І-ІІІст
Скадовського р-ну
«___»___________2015 р.
|
|
Науковий керівник:
Кандидат пед..наук,
викладач
|
__________ В.С.
Назаренко
«___»___________2015 р.
|
|
Херсон 2015
Зміст
Вступ
ІІ.
Складова загальної методики
2.1 Мультимедійні технології в освітньому просторі
ІІІ.
Складова спеціальної методики
3.1 Суть і переваги використання
інформаційно-комунікаційних технологій на уроках інформатики
Висновки
Список використаних джерел
Державна програма передбачає
необхідність створення й впровадження нових навчальних технологій, до яких
належить і інформаційна технологія навчання.
Нові технології навчання
викликають особливий інтерес педагогів по об'єктивних причинах, серед яких
можна виділити дві основні.
По-перше, передбачаються корінні
зміни існуючих стереотипів організації навчального процесу, його змісту,
потреба в розвитку творчої ініціативи педагогів, у пошуках нових форм і методів
педагогічної діяльності при переході від традиційних пасивних форм занять до
нестандартних методів індивідуального навчання.
По-друге, збільшується можливість
виявити обдарованих дітей для наступного їхнього навчання.
На кожному етапі навчання
педагогічний результат значною мірою залежить від співвідношення між двома
основними факторами - рівнем знань учнів і рівнем складності запропонованих їм
завдань. Останні, у свою чергу, прямо пов'язані з вимогами державних стандартів
загальної середньої освіти. Саме від дотримання відповідності між цими двома
факторами в основному й залежить розвиваючий характер навчального процесу.
Сучасному
навчально-виховного процесу притаманні переважання вербальних методів навчання
і виховання, недооцінка значення спілкування школярів для розв'язування
провідних задач і завдань на уроках інформатики, відсутність цікавих для учнів
форм та методів організації навчальної діяльності тощо. Тому нагальною потребою
сучасної системи освіти при викладанні інформатики є впровадження нових форм та
методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного
школяра. Розв'язанню цієї проблеми сприяє впровадження інноваційних технологій
навчання на уроках інфоратики. Саме вони сприяють інтелектуальному, соціальному
й духовному розвитку школяра, готовність жити й працювати в гуманному,
демократичному суспільстві.
Використання сучасних
інформаційних технологій, зокрема персонального комп'ютера, дає можливість
інтенсифікувати процес поточного оцінювання знань учнів, зробити його більш
систематичним, оперативним. Крім того, саме використання ПК уже викликає
інтерес учнів до пропонованої роботи, знімає частину нервової напруги, дозволяє
повністю виключити суб'єктивність в оцінюванні знань із боку того, хто
контролює.
Одне з головних спрямувань роботи
учителя це підготовка дитини до нових умов життя, яке вимагає вміти мислити,
тобто вичленовувати і аналізувати явища, помічати в них суттєве, самому робити
певні висновки, давати оцінки й приймати своєчасні виважені рішення. Тому
навчально-виховний процес має бути орієнтований не на репродуктивне мислення,
набуття суми знань, а на розвиток індивідуального бачення того чи іншого явища,
вміння самому здобувати знання й використовувати їх для самореалізації. Йдеться
про формування творчої особистості.
І тому
сьогодні, в умовах реалізації реформи школи актуальною стає проблема навчити
учнів логічно мислити, виробити інтерес до знань, самостійно опановувати їх,
свідомо застосовувати здобуті знання.
Тому, саме ці завдання і є
основними напрямками педагогічної діяльності. Провідною ідеєю педагогічного
досвіду є проблема використання інноваційних технологій в процесі вивчення інформатики.
ІІ. Складова загальної методики
2.1 Мультимедійні технології в освітньому просторі
Важливим аспектом, що визначає характер змін у системі
освіти, є науково-технічний прогрес та його вплив на соціальні та суспільні
відносини. Комп’ютерні технології постійно вдосконалюються, стають більш
насиченими, ємними, гнучкими, продуктивними, націленими на різноманітні потреби
користувачів. Промисловість та мас-медіа стали першими «сферами-користувачами»
мультимедійних розробок. Навчання з використанням мультимедійних засобів також
уперше здійснювалося у сфері виробництва для підвищення кваліфікації персоналу.
Американські дослідники дійшли висновку, що використання засобів мультимедійних
технологій у процесі навчання студентів дозволяє істотно підвищити показники
змістового розуміння та запам’ятовування запропонованого матеріалу. Серед
причин, частіше за інші, називали можливість синкретичного навчання (одночасно
зорового та слухового сприйняття матеріалу), активну участь в управлінні
поданням матеріалу, легке повернення до тих розділів, які потребують
додаткового аналізу. Тут варто відзначити, що проведення об’єктивного
порівняння навчання з мультимедія і без неї виявляється складною задачею. Отже,
вірогідність деяких висновків залишається сумнівною.
Сучасні освітні комп’ютерні програми (електронні
підручники, комп’ютерні задачники, навчальні посібники, гіпертекстові
інформаційно-довідкові системи – архіви, каталоги, довідники, енциклопедії,
тестуючі та моделюючі програми-тренажери тощо) розробляються на основі
мультимедійних технологій, які виникли на стику багатьох галузей знання. На
нових витках прогресу відстань між новими технічними розробками та освітою
скорочується.
Швидкість зміни інформації у сучасному світі висока,
тому гостро постає питання формування в дитини оптимальних комплексів знань і
способів діяльності, формування інформаційної компетентності, що забезпечить
універсальність її освіти. У розв’язанні цих проблем важливе місце займає
комп’ютерне програмне забезпечення освітнього процесу.
Інформаційні технології та їх вплив на зміст освіти,
методика та організація навчання залишаються актуальною темою педагогічних
досліджень. Спостерігаємо різні напрямки цих досліджень: розв’язання деяких
психолого-педагогічних проблем впливу на особистість учнів нових інформаційних
технологій навчання (НІТН); розвиток творчих здібностей та образного мислення
на уроках з використанням НІТН; комп’ютерно орієнтовані засоби навчання на
уроках природничо-математичного циклу; особливості організації інтерфейсу
комп’ютерних навчальних програм; програмне забезпечення фізичного експерименту,
підтримка обчислень.
Останніми роками увагу педагогів та вчених привернули
мультимедійні технології (ММТ). Під мультимедійною
технологією ми розуміємо технологію, яка окреслює порядок розробки,
функціонування та застосування засобів обробки інформації різних модальностей.
Говорячи про різні аспекти використання ММТ в освіті, автори обмежуються
розглядом питань використання технічного засобу навчання або
комп’ютерно орієнтованого засобу навчання “нового” покоління, якому притаманні
характерні ознаки: можливість об’єднання інформації, представленої в різних
формах (текст, звук, графіка, відео, анімація) та інтерактивний режим роботи з
інформацією.
Дослідження феномену «мультимедія» в освіті
багатоаспектні: мультимедія як засіб підвищення ефективності навчання в
загальноосвітній школі, застосування засобів мультимедія в процесі навчання
спеціалістів, мультимедія як засіб навчання й інструмент, за допомогою якого
розробляються педагогічні програмні засоби. Ціла низка педагогічних досліджень
присвячена розробці методичних основ проектування, створення та використання
мультимедійних навчальних програм та мультимедійних навчальних комплексів. Усі
автори відзначають, що використання засобів ММТ дозволяє підвищити
інтенсивність і ефективність процесу навчання; створює умови для самоосвіти та
дистанційної освіти, тим самим дозволяючи здійснювати перехід до безперервної
освіти; у поєднанні з телекомунікаційними технологіями розв’язує проблему
доступу до нових джерел різноманітної за змістом і формою представлення
інформації.
Вважаю, що на сучасному етапі розвитку педагогічної
науки та практики роль мультимедійних технологій у навчанні визначається,
насамперед, у розширенні уявлень про засоби навчання. Констатуємо
появу новітнього технічного засобу навчання, для використання якого в
навчально-виховному процесі необхідно використовувати апаратні та програмні
засоби, що реалізують мультимедійну технологію.
Комп’ютерні комунікації разом із
сучасними технологіями навчання можуть суттєво вплинути на формування нового
змісту освіти та модифікацію організаційних форм і методів навчання. Поява
таких комунікацій в закладі освіти, перш за все, передбачає інтенсивне
використання сучасних засобів обчислювальної техніки і безпаперової технології
як одного з основних компонентів навчально-виховного процесу. Використання
комп’ютерних мереж, без сумніву, приведе до коригування змісту традиційних
дисциплін та до їх інтеграції. Значно розширюються можливості методів
самостійної наукової та науково-дослідної роботи та навчання методом
колективного вирішення проблем. Безумовно, це вимагає від вчителів відповідної
підготовки до інтенсивного використання засобів обчислювальної техніки в
навчальному процесі.
У процесі використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках
необхідно ретельно продумати поєднання з ними слова вчителя, можливості
використання різних методичних прийомів: пояснення, установка на сприймання
перед демонструванням (простеженням) окремих елементів комплексу чи комплексу
загалом, бесіда за їх змістом; пояснення (бесіда) за змістом аудіовізуальних
засобів; демонстрування (прослуховування) окремих частин, фрагментів або
кадрів, що чергується з розповіддю (поясненням); демонстрування
(прослуховування), що супроводжується поясненням (синхронним коментуванням).
У процесі підготовки до проведення уроку з використанням
інформаційно-комунікаційних технологій слід:
детально проаналізувати зміст і мету уроку, зміст і логіку вивчення
навчального матеріалу;
визначити обсяг і особливості знань, які повинні засвоїти учні (уявлення,
факти, закони, гіпотези), необхідність демонстрування предмета, явища або їх
зображення;
відібрати і проаналізувати аудіовізуальні та інші дидактичні засоби,
встановити їх відповідність змістові та меті уроку, можливе дидактичне
призначення як окремих посібників, так і комплексу загалом; встановити, на
якому попередньому пізнавальному досвіді здійснюватиметься вивчення кожного
питання теми;
визначити методи і прийоми забезпечення активної пізнавальної діяльності
учнів, міцного засвоєння ними знань, набуття умінь і навичок.
ІІІ. Складова спеціальної методики
3.1 Суть і
переваги використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках
інформатики
Бурхливий розвиток засобів
інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, усяких електронних
пристроїв), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і
збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у
навчальному процесі. Інформатизація освіти – це процес забезпечення сфери
освіти теорією і практикою розробки й використання сучасних нових
інформаційно-комунікаційних технологій, орієнтованих на реалізацію
психолого-педагогічної мети навчання і виховання. Інформаційно-комунікаційна
технологія визначається як сукупність методів і технічних засобів збирання,
організації, збереження, опрацювання, передачі та подання інформації, що
розширює знання людей і розвиває їхні можливості щодо керування технічними і
соціальними проблемами.
Зміна змісту навчання
відбувається за декількома напрямами, значущість яких змінюється з розвитком процесу
інформатизації суспільства. Перший напрям пов’язаний зі становленням навчальних
дисциплін, що забезпечують підготовку учнів у галузі інформатики. Другий напрям
пов’язаний з активним використанням комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій,
застосування яких стає нормою в усіх галузях людської діяльності. Цей процес
приносить з собою зміну предметного змісту всіх навчальних дисциплін на всіх
рівнях освіти. Третій напрям пов’язаний із впливом інформатизації на мету
навчання. Це буде дедалі відчутнішим з розвитком процесів інформатизації
суспільства, проведенням робіт з переструктурування знань, накопичуваних
людством. Має бути вироблена якісно нова модель підготовки членів майбутнього
інформаційного суспільства, для яких здатність до людських комунікацій, активне
оволодіння науковою картиною світу, гнучка зміна своїх функцій у праці,
відповідальна громадянська позиція і розвинена планетарна свідомість стануть
початковою життєвою потребою.
Педагогічні завдання
інформаційно-комунікаційної технології навчання: інтенсифікація всіх рівнів
навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності та якості; побудова
відкритої системи освіти, що забезпечує кожній дитині і дорослому власну
траєкторію самоосвіти; системна інтеграція предметних галузей знань; розвиток творчого
потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій; розвиток умінь
експериментально-дослідницької діяльності та культури навчальної діяльності;
формування інформаційної культури учнів; реалізація соціального замовлення,
обумовленого інформатизацією сучасного суспільства (підготовка фахівців у
галузі інформатики та обчислювальної техніки; підготовка користувача засобів
нових інформаційних технологій).
Нові інформаційно-комунікаційні
технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації,
підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для
творчості, знаходження і закріплення усяких професійних навиків, дозволяють
реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
Інформаційно-комунікаційні
технології навчання, які мають застосування на уроці інформатики у 10 класі,
надають можливість учителю для досягнення дидактичної мети застосовувати як
окремі види навчальної роботи, так і будь-який їхній набір, тобто спроектувати
навчальне середовище. Орієнтовані на вчителя інструментальні засоби
(програми-конструктори уроків) дозволяють йому оперативно поновлювати зміст
навчальних і контролюючих програм відповідно до появи нових знань і технологій.
Вчитель одержує додаткові можливості для підтримки і спрямовування розвитку
особистості учня, творчого пошуку та організації їхньої спільної роботи.
Як показує сучасна педагогічна
практика, використання комп’ютера в навчальному процесі спрямоване переважно на
розв’язання наступних типів дидактичних завдань:
1) комп’ютер використовується як
допоміжний засіб для ефективнішого розв’язання вже існуючої системи дидактичних
завдань. Змістом об’єкта засвоєння в комп’ютерній навчальній програмі цього
типу є довідкова інформація, інструкції, обчислювальні операції, демонстрації
тощо.
2) комп’ютер може бути засобом,
на який покладено вирішення окремих дидактичних завдань при збереженні
загальної структури, мети і завдань безмашинного навчання. При цьому сам
навчальний зміст не закладається в комп’ютер (ЕОМ виконує функції контролера, тренажера
тощо). Цю функцію широко подано в діалогових навчальних системах, які моделюють
діяльність учителя.
3) використовуючи комп’ютер,
можна ставити і вирішувати нові дидактичні завдання, не розв’язувані
традиційним шляхом. Характерними є імітаційно-моделювальні програми, наприклад
комп’ютерні програми з імітації експерименту. У цих програмах об’єктом
засвоєння виступають: а) зовнішні параметри того або іншого процесу; б)
закономірності, які не доступні для спостереження в природних умовах; в)
зв’язки імітованих явищ із тими параметрами, які автоматично задані програмою;
г) пошук параметрів, які оптимізують проходження імітованого процесу, тощо.
4) комп’ютер може
використовуватися як засіб, що допомагає засвоювати складні абстрактні
теоретичні поняття. Таке засвоювання досягається шляхом моделювання поняття.
Разом з тим реалізуються принципово нові стратегії навчання. Характерним
прикладом цього напрямку розробок є так звані «комп’ютерні навчальні
середовища», або «мікросвіти», що представляють моделі освоюваних галузей
знань.
Функції комп’ютера у навчанні є
наступними: техніко-педагогічні (навчальні програми та такі, що спрямовані на
керування, діагностику, моделювання, експертизу, діалог, консультацію);
дидактичні (комп’ютер як тренажер, репетитор, асистент, як устрій, який моделює
певні ситуації, комп’ютер як засіб інтенсифікації навчальної діяльності,
оптимізації діяльності викладача; комп’ютер як засіб, який виконує функції:
оперативного оновлення навчальної інформації, отримання оперативної інформації про
індивідуальні особливості учнів, комп’ютер як засіб корекції, контролю і оцінки
їх діяльності, її активізації і стимулювання).
Основні переваги
інформаційно-комунікаційної технології включають: економічний ефект; можливість
у ході навчання швидко вирішувати на ЕОМ завдання, що вимагають значних витрат
при неавтоматизованому навчанні; переваги індивідуальної роботи з учнем перед
навчанням групи учнів; великий обсяг інформаційного і довідкового матеріалу, до
якого учень може дуже просто звернутися при ефективній організації доступу;
можливість легко моделювати різноманітні проблемні ситуації в процесі навчання;
неупередженість контролю знань учня; можливість виставлення об'єктивної точної
оцінки при контролі знань; у часі: можливість виграти у часі при контролі учнів
та їх діагностиці, виграш у тиражуванні та представленні контрольних та
самостійних робіт, обробка результатів та їх оперативне доведення до відома
учнів; в охопленні учнів у навчальному процесі: можливість масового навчання на
етапі актуалізації опорних знань і способів дій, на етапі обробки
репродуктивних умінь і навиків; реалізація індивідуального підходу до учнів:
інтенсифікація роботи учнів при підготовці лабораторних і практичних робіт.
Однак варто звернути увагу на
недоліки інформаційно-комунікаційної технології, з-поміж яких головним є те, що
технології програмованого навчання суттєво зменшують і навіть зовсім руйнують
такі компоненти діяльності учнів, як інтелектуальну, мотиваційну, емоційну; не
здійснюється розвиток учня як суб’єкта діяльності. Тому особливу увагу потрібно
приділити розвиткові інтелектуальної сфери: мислення, пам’яті, уваги,
мислительних навичок (аналіз, синтез, співставлення), пізнавальних вмінь
(бачити протиріччя, проблему, ставити питання, висувати гіпотези), формуванню
предметних знань, вмінь і навиків, розвиткові мотиваційної сфери: формуванню
потреби в знаннях, в пізнанні природи, суспільства, людини, закономірностей
мислення і пізнання, потреби у володінні способами перетворювальної діяльності,
виховання мотивів навчання (пізнавальних інтересів, сенсу вивчення предмета);
розвиткові емоційної сфери: формуванню необхідних навиків керування своїми
почуттями і емоційними станами, вихованню адекватної самооцінки; розвиткові
вольової сфери: формуванню цілеспрямованості, вміння долати нервове напруження,
розвиткові ініціативи, впевненості у своїх силах, розвиткові умінь володіти
собою. Ефективність досягнення мети навчання не є беззаперечною для будь-якого
програмного забезпечення і залежить передусім від його якості.
Ефективність уроку інформатики,
на якому використовується інформаційно-комунікаційна технологія, головним чином
залежить від: змісту навчального матеріалу (проблемні ситуації, наявність
протиріч тощо); форми проведення (лекція, практичне заняття, консультація тощо);
рівня розвитку інтелектуальної, мотиваційної, емоційної, вольової сфер учнів;
рівня методичної майстерності вчителя, його вмінь відбирати і використовувати
програмовані засоби.
Використання комп’ютера має свої
особливості на різних етапах уроку інформатики у 10 класі: актуалізації опорних
знань учнів; формування нових понять і способів дії; використання знань та
формування умінь.
На етапі актуалізації комп’ютер
допоможе заповнити прогалини у знаннях учнів незалежно від того, з якої причини
вони відсутні, допоможе пригадати необхідні опорні знання і способи дій.
Вчитель в свою чергу може отримати інформацію про рівень актуалізації знань
всіх учнів. На етапі використання знань, формування умінь комп’ютер дає
можливість погрузити всіх учнів у самостійну роботу відповідно до рівня їх
можливостей.
Комп’ютер допомагає створити на
уроці високий рівень особистісної зацікавленості учнів за допомогою інформації,
яка виводиться на екран: інформація про необхідність навчання, значимість
знань; інформація про актуальність і практичну значимість навчальної програми,
яку представляє комп’ютер; інформація, яка допомагає налаштуватися на роботу,
зосередити увагу; інформація, яка налаштовує на самоосвіту і розвиток
пізнавального інтересу; інформація, яка пояснює важливість і актуальність
обраної теми навчання; інформація, яка пояснює, що в навчальній програмі є
спеціальні засоби, які допомагають подолати труднощі;інформація, яка пояснює,
що в навчальній програмі є засоби. які сприяють розвиткові ініціативи і
вольових якостей.
На етапі використання знань,
формування вмінь за допомогою комп’ютера виводиться: інформація про те, де
реально можуть бути використані знання, які отримують учні сьогодні на уроці;
інформація, яка підкреслює ті питання, які демонструють певні прийоми навчальної
діяльності; інформація, яка пояснює куди звернутися у разі виникнення труднощів
за допомогою, який вид допомоги обрати; інформація, яка підкреслює, що
вирішення цих проблем сприяє формуванню певних вмінь тощо.
У випадку виникнення труднощів у
навчанні учням репрезентується програма, яка пропонує: вибрати допомогу: 1)
підказку; 2) правильну відповідь без пояснення; 3) правильну відповідь з
поясненням; «чи потрібна допомога?»: 1) спробуйте відповісти ще раз; 2)
виправте помилку; 3) правильну відповідь з поясненням; вказівка на причину
труднощів; додаткові питання, які допоможуть визначити принципи виконання
завдання; мотиваційні вказівки.
Таким чином, структура уроку
інформатики у 10 класі є багатоваріантною, однак такий урок повинен бути
поліфункціональним: формувати не тільки знання, але й розвивати учнів, вводити
їх у сферу психічної діяльності.
Головною особливістю комп’ютерних
мереж є можливість поповнення інформаційних потоків інформацією будь-якого
змісту і форми, в тому числі передавання тексту, зображень, звуку, комп'ютерних
програм, документів тощо. Безумовно, така інформаційна універсальність стала
можливою завдяки реалізації на сучасних засобах обчислювальної техніки
різноманітних мультимедійних технологій.
Комп’ютерні комунікації
дозволяють отримати доступ до необмежених масивів інформації, що зберігаються у
централізованих базах даних. Це, в свою чергу, надає можливість викладачам
максимально повно використовувати існуючий запас знань з тієї чи іншої
проблеми, оперативно реагуючи на сучасні досягнення передової педагогічної
науки.
Використання комп’ютерних мереж
має цілий ряд беззаперечних переваг перед вже існуючими технологіями навчання,
найважливішими з яких є:
1) розширення інформаційних
ресурсів суб’єктів комп’ютерної мережі. Підключення до глобальної комп’ютерної
мережі, наприклад, такої, як INTERNET дає можливість користувачам отримати
безплатний доступ до величезних масивів інформації, зокрема, навчального
програмного забезпечення, сучасних комп’ютерних програм, каталогів найкращих світових
бібліотек, різноманітних баз даних тощо.
2) можливість значного підвищення
кваліфікації викладача як головної діючої особи навчально-виховного процесу.
Глобальні комп’ютерні мережі дають можливість не лише застосовувати в
викладацькій діяльності більш широкий спектр навчальних матеріалів, але й
використовувати для свого професійного росту широкі інформаційні ресурси
комп’ютерних мереж, підтримувати тісні творчі зв’язки із своїми колегами, а в
перспективі – підвищувати свою кваліфікацію шляхом дистанційного навчання за
спеціальними програмами.
3) додаткові навчальні можливості
для студентів та учнів. Участь в роботі глобальних комп’ютерних мереж дає змогу
вирішити одне з найбільш важливих завдань – підвищення «комп’ютерної
грамотності» студента чи учня, відпрацювання методик чи способів, за допомогою
яких можна було б найбільш повно використовувати можливості глобальних мереж.
Крім того, користувач отримує унікальну можливість використовувати різноманітні
он-лайнові навчальні програми. включитись в заочні курси, що проводяться
національними та зарубіжними навчальними закладами, отримати чудову мовну
практику в спілкуванні на он-лайнових конференціях, та врешті-решт, включитись
в глобальний діалог з учнями, студентами та викладачами всього світу.
Однією з головних переваг
комп’ютерних мереж є використання сучасних засобів обчислювальної техніки
універсального інструменту обробки різноманітної інформації. Особливо цінним з
точки зору навчання є те, що робота в комп'ютерній мережі практично неможлива
без інтенсивного використання чисельних прикладних програм (текстових та
графічних редакторів, електронних таблиць, баз даних), що., безумовно, буде
стимулювати їх глибоке вивчення.
При проектуванні уроку
інформатики у 10 класі з метою формування пізнавального інтерсу вчитель може
використовувати різні програмні продукти:
1) мови програмування – за їх
допомогою вчитель може скласти різні програмні продукти, які можна
використовувати на різних етапах уроку, але їх застосування для
викладача-предметника важко. Складання проекту за допомогою мови програмування
вимагає спеціальних знань і навичок і великих трудовитрат;
2) готових програмних продуктів
(енциклопедій, навчальних програм тощо). Крім того, при повторенні пройденого
матеріалу учень самостійно відтворює всі демонстраційні експерименти, які
вчитель показував на уроці. При цьому він може перервати експеримент, зупинити
його чи повторити ту частину, яка погано засвоїла. Такий підхід розвиває
ініціативу і сприяє підвищенню інтересу учнів до досліджуваного предмета.
3) пакет Microsoft Office, який
включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз
даних Access і електронні презентації PowerPoint;
4) cистему баз даних, яка
передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна
отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.
5) текстовий редактор Word, що
дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал;
6) електронні презентації,
оскільки вони дають можливість вчителю при мінімальній підготовці і незначних
витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою
PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією.
Висновки
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій забезпечує такі результати:
• вміння працювати з інформацією, розвиток комунікативних здібностей;
• підвищення ступеня наочності;
• посилення мотивації навчання і, як наслідок - підвищення інтересу до
предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки;
• це неминуче призведе до розвитку творчих здібностей школярів, формування
теоретичного, творчого та модульно-рефлексивного мислення учнів.
Участь школярів у трудовій діяльності створює можливість ознайомити їх із
сучасною (у тому числі й комп'ютерною) технікою та шляхами її використання в
конкретному виробництві. Використання ПК у навчанні пов'язане з вирішенням
дидактичних завдань, спрямованих на підвищення рівня навчання на уроках з цієї
дисципліни. Необхідно також відзначити, що інформаційно-комунікаційні
технології відкривають вчителю нові можливості при проведенні уроків,
дозволяючи зробити їх різноманітнішими за формами, уникнути шаблонності,
підвищити інтерес учнів до навчання.
Актуальність використання цих технологій обумовлена тим, що в них закладені
великі можливості для навчання на якісно новому рівні. Проте, звичайно,
комп'ютер не може повністю замінити вчителя. По-перше, саме вчитель має
можливість зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру;
по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмета,
який вивчається; по-третє, відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання
до навчання. Таку роль вчителя ПК ніколи не зможе взяти на себе.
Отже, кожен вчитель повинен визначити місце та роль інформаційно-комунікаційних
технологій у своїй професійній діяльності.
Список використаних джерел
1.
Костюков В.П., Мотурнак Є.В.
Інформаційний працівник, BHV, 2011
2.
Кузічев М.М. Олімпіада з інформаційних
технологій// Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2004. - №8. - С.44-47.
3.
Кузічев М.М. І Всеукраїнська олімпіада з
інформаційних технологій: пошуки, досвід, перспективи// Комп’ютер в школі та
сім’ї. – 2004. - №7. - С.48-50.
4.
Збірник завдань для державної
підсумкової атестації з інформатики 11 клас, Ранок, 2010
5.
Колеченко І.В. Енциклопедія педагогічних
технологій; посібник для викладачів. – СПб.:КАРО, 2005. – 368 с.
6.
Никишина І.В. Інноваційна діяльність
сучасного педагога: методичний посібник. – Вчитель, 2007. – 91 с.
7.
Думанська Г.О. Застосування комп’ютерних
технологій у навчальному процесі. // Математика в школах України. № 4.-2009.-С.
2-.
Плагіат!!!!
ВідповістиВидалитиhttp://pechonchyk.blogspot.com/p/blog-page_71.html
ВідповістиВидалити